Czy biorąc leki można się opalać?

Czy biorąc leki można się opalać?

Zażywanie pewnych leków w połączeniu z opalaniem się może zakończyć się problemami skórnymi. W przypadku jakich leków nie należy się opalać?

Odczyn fototoksyczny

Niektóre substancje zawarte w lekach zwiększają wrażliwość na promienie słoneczne. Zmiany na skórze pojawiają się natychmiast po wystawieniu jej na słońce, po odstawieniu leki zazwyczaj mijają.

Reakcja fotoalergiczna

Pojawia się tylko u niektórych osób. Zmiany na skórze pojawiają się po upływie 24 godzin, dotyczą nie tylko opalanych miejsc. Skóra staje się zaczerwieniona, pojawia się obrzęk i swędzące grudki. Rekcja ta pojawia się po każdym zażyciu leku, nawet wtedy, kiedy na słońcu przebywamy bardzo krótko.

Leki, po których może wystąpić reakcja fotoalergiczna

Do leków po zażyciu, których może wystąpić reakcja fotoalergiczna należą:

– leki przeciwzapalne i przeciwbólowe należące do grupy NLPZ. W przypadku doraźnego stosowania do reakcji uczuleniowej po opalaniu dochodzi stosunkowo rzadko, ale rekcja taka może wystąpić u osób, które niesteroidowe leki przeciwzapalne zażywają przewlekle;
– antybiotyki. Na wystąpienie fotouczulenia narażone są osoby, które przyjmują antybiotyki należące do grupy tetracyklin lub sulfonamidów;
– leki przeciwgrzybicze. Reakcja na promienie UV może wystąpić u osób, które leczone są lekami przeciwgrzybiczymi z grupy antymykotyków;
– leki neurologiczne i psychotropowe. Fotouczulenie i podrażnienie skóry mogą wywołać działające antypsychotycznie, antydepresyjnie i przeciwlękowo leki starszej generacji;
– leki hormonalne.

Nieestetyczne przebarwienia na skórze mogą pojawić się na skórze u kobiet, które stosują antykoncepcję lub HTZ. Zawarte w tych środkach estrogeny sprawiają, że skóra staje się bardziej wrażliwa na promieniowanie ultrafioletowe;

leki przeciwtrądzikowe. Zmiany zapalne, podrażnienie skóry, nieestetyczne przebarwienia mogą pojawić się po zażyci leków zawierających witaminę A oraz maści lub doustnych preparatów z retinoidami.

Przebarwienia i oparzenia mogą pojawić się na skórze także po zażyciu leków zawierających dziurawiec.

Przeczytaj również:

Leave a Reply