Dieta dobra dla mózgu


Dieta dobra dla mózgu

Mówiąc o zdrowej diecie, mamy na myśli taką, która korzystnie wpływa na nasz układ krążenia, przemianę materii i wygląd. Zapominamy o tym, że mózg także potrzebuje składników odżywczych. Co włączyć do jadłospisu, aby przez długie lata zachować sprawność umysłową i formę psychiczną?

Podstawowe składniki dla mózgu

Najważniejsze, a więc podstawowe składniki dla mózgu to: węglowodany, aminokwasy, wapń i żelazo. Węglowodany złożone (ich źródłem są na przykład płatki zbożowe) dostarczają komórkom nerwowym glukozy. Aminokwasy mogą pochodzić na przykład z napojów mlecznych, takich jak jogurty naturalne. Ułatwiają one komunikację między komórkami. Wapń (występuje nie tylko w mleku, ale także  w sardynkach) bierze udział w przekazywaniu impulsów nerwowych. Z kolei żelazo (występuje między innymi w wątróbce) bierze udział w produkcji związków, które umożliwiają przenoszenie sygnałów między neuronami. Do tego mózg potrzebuje jeszcze innych składników.

Ekstra składniki, których potrzebuje mózg

O prawidłową pracę mózgu dbają nie tylko wymienione wyżej składniki. Są także jeszcze inne, których niedobór może być przyczyną dokuczliwych dolegliwości i złego samopoczucia. Mózg potrzebuje między innymi kwasu foliowego. Występuje on w natce pietruszki, rukoli, jarmużu, roszponce. Kwas foliowy niszczy toksyczną dla neuronów homocysteinę, zwiększa produkcję czerwonych krwinek, poprawia dotlenienie mózgu. Odbiór bodźców reguluje obecność kwasów omega-3. Ich źródłem są tłuste ryby morskie, olej rzepakowy i lniany. Bardzo ważnym składnikiem są także płyny, a szczególnie woda. Są one niezbędne do transportowania składników odżywczych do komórek nerwowych. Do produktów wyjątkowo polecanych na talerzu należą także żółtka jaj oraz soja, które są źródłem lecytyny. Jest to substancja chroniąca osłonki mielinowe neuronów przed uszkodzeniami. Jednym z objawów niedoboru lecytyny jest podwyższony poziom cholesterolu.

Zaburzenia koncentracji i pamięci, osłabienie, depresja mogą świadczyć o tym, że naszemu mózgowi brakuje składników odżywczych.

Przeczytaj również:


Zdrowiem jak i urodą zajmuję się od kilku lat.. Pracowałam jako asystentka w kilku renomowanych klinikach. W wolnych chwilach lubię przelewać swoje przemyślenia na stronie bądź forach internetowych :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *