Jak mądrze jeść?


Jak mądrze jeść?

Sposób odżywiania się wywiera wpływ na nasze zdrowie. Dobrze zbilansowane posiłki mogą nas chronić przed chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak cukrzyca lub otyłość. Zła dieta sprzyja wielu chorobom i skraca nam życie. Jak jeść mądrze?

Jak często powinniśmy jeść?

Cykl trawienia trwa około trzech godzin. Jeśli chcemy zdrowo się odżywiać, powinniśmy jeść właśnie co trzy godziny. Pierwsze śniadanie powinniśmy zjeść najpóźniej czterdzieści pięć minut po przebudzeniu się, a kolację nie później niż dwie-trzy godziny przed snem. Trzygodzinne przerwy między posiłkami pobudzają metabolizm.

Jak komponować zdrowe posiłki?

Każdy posiłek powinien zawierać od trzystu do trzystu pięćdziesięciu kalorii. W każdym posiłku powinniśmy połączyć produkty z trzech grup: węglowodany (ziemniaki, kasze, makarony i chleb z pełnego przemiału, ryż), produkty białkowe (drób, ryby, jajka, twaróg), warzywa z dodatkiem odrobiny oleju lub oliwy. Węglowodany pobudzają produkcję serotoniny (wywołuje uśmiech), pełnowartościowe białko syci mózg, a warzywa to eliksir młodości. Powinniśmy zachować umiar z jedzeniem owoców z uwagi na to, że zawierają fruktozę – cukier prosty. Dietetycy radzą jeść owoce tylko do południa i w rozsądnych ilościach. Zasadą, której powinniśmy przestrzegać, jeśli chcemy dobrze się odżywiać, to picie między posiłkami około 2 litrów wody.

Produkty, których powinniśmy unikać

W menu powinniśmy unikać tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Jest to nie tylko wieprzowina, ale także tłuste sery, smalec i wysoko przetworzone wędliny. Powinniśmy unikać także słodyczy oraz dań typu fast food, które są bardzo kaloryczne. Dostarczają one tłuszczów nasyconych, które zwiększają ryzyko rozwoju miażdżycy. Nie zawierają praktycznie wartościowych składników.

Układając mądry jadłospis musimy brać pod uwagę nie tylko jego wartość energetyczną. Każdy posiłek powinien być urozmaicony, gdyż tylko wtedy organizm dostanie wszystkie niezbędne do życia i prawidłowego funkcjonowania składniki. W menu nie może zabraknąć białka, węglowodanów, tłuszczów.

Przeczytaj również:


Zdrowiem jak i urodą zajmuję się od kilku lat.. Pracowałam jako asystentka w kilku renomowanych klinikach. W wolnych chwilach lubię przelewać swoje przemyślenia na stronie bądź forach internetowych :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *