Jak prawidłowo się odżywiać?


Jak prawidłowo się odżywiać?

Prawidłowa dieta to sposób na to, aby zadbać o zdrowie. Urozmaicenie to podstawowa zasada, który powinniśmy się kierować, aby zdrowo się odżywiać. Dzięki temu nasz organizm dostanie wszystkie składniki pokarmowe, które są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania i zachowania zdrowia i długiego życia.

Produkty zbożowe

Codziennie powinniśmy zjadać od 5 do 6 porcji. Dostarczają one węglowodanów, białka roślinnego, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B i witaminy E oraz soli mineralnych. Dzięki temu produkty zbożowe (powinniśmy wybierać te z pełnego przemiału) chronią nas przed zaparciami, obniżają poziom „złego” cholesterolu i dodają energii. Pamiętajmy, że im kasza jest drobniejsza, a chleb bielszy, tym są one mniej cenne dla naszego zdrowia.

Warzywa i owoce

Są najbogatszym, naturalnym źródłem witamin i soli mineralnych. Korzystnie wpływają na funkcjonowanie wszystkich narządów, a poza tym wiele z nich to tak zwane antyoksydanty, które odgrywają bardzo ważną rolę między innymi w profilaktyce chorób nowotworowych. Pamiętajmy, że owoce zawierają cukry proste, są bardziej kaloryczne od warzyw. Starajmy się więc zachować umiar w ich jedzeniu, dziennie powinniśmy zjeść nie więcej jak 2 porcje owoców.

Mleko i jego przetwory

Najważniejszym źródłem wapnia w diecie oraz wartościowego białka, witamin A, B2 i D jest nabiał. Składniki te nie tylko wzmacniają nasze kości, ale są niezbędne także do sprawnego funkcjonowania układu odpornościowego i nerwowego.

Ryby, drób, jaja

Są źródłem pełnowartościowego białka, którego potrzebuje każda komórka naszego ciała. Mięso jest także źródłem witamin z grupy B, a ryby i żółtka jaj – witaminy D. Tłuste ryby są także bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.

Czerwone mięso i słodycze

Powinniśmy po nie sięgać najwyżej kilka razy w miesiącu. Czerwone mięso zawiera sporą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, które sprzyjają otyłości i miażdżycy. Z kolei słodycze zawierają duże ilości pozbawionego wartości odżywczych cukru. Mają też dużo kalorii.

Przeczytaj również:


Zdrowiem jak i urodą zajmuję się od kilku lat.. Pracowałam jako asystentka w kilku renomowanych klinikach. W wolnych chwilach lubię przelewać swoje przemyślenia na stronie bądź forach internetowych :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *