Jakie witaminy i minerały są niezbędne dla zdrowia naszych kości?


Jakie witaminy i minerały są niezbędne dla zdrowia naszych kości?

Aby nasze kości były silne i zdrowe, potrzebują wielu witamin i minerałów. W przeciwnym razie ich kondycja będzie pozostawiała wiele do życzenia. Mogą nękać nas złamania, w przypadku których proces leczenia będzie wydłużony. Jakie składniki mineralne mają największe znaczenie dla zdrowia naszych kości?

Nasze kości odwdzięczą się doskonałą kondycją wówczas, gdy w diecie nie będzie brakowało produktów dostarczających duże ilości:
– wapnia;
– magnezu;
– witaminy C;
– witaminy D;
– witaminy K.

Wapń

To pierwiastek, który w największym stopniu wpływa na kondycję naszych kości. Jego niedobory skutkują zaburzeniami w procesie tworzenia oraz mineralizacji tkanki kostnej. Najbardziej popularnym źródłem wapnia jest mleko oraz jego przetwory. Co ważne, wapń zawarty w tych produktach naprawdę świetnie jest przyswajany przez organizm. Wszystko za sprawą fosforu znajdującego się również w mleku i produktach mlecznych. Obecność tego pierwiastka wpływa korzystnie na wchłanianie wapnia.

Witamina D

Dzięki niej wapń wchłania się zdecydowanie lepiej. W konsekwencji w naszym ciele dochodzi do zwiększonej produkcji komórek kościotwórczych. Witamina D sprawia również, że nasze kości są mocniejsze, a prawdopodobieństwo złamania jest zdecydowanie mniejsze. Aby witaminy D nam nigdy nie zabrakło, do diety włączyć należy ryby, masło oraz żółtka jaj. UWAGA: witaminę D jako jedyną nasz organizm potrafi produkować samodzielnie. Aby jednak tak się stało, musimy regularnie wystawiać się na działanie promieni słonecznych.

Witamina C

Bardzo ważnym składnikiem kości jest kolagen, który syntetyzowany jest prawidłowo dopiero wówczas, gdy w organizmie znajdują się odpowiednie ilości witaminy C. Dlatego w naszej diecie powinny znaleźć się owoce cytrusowe, czarne porzeczki oraz natka pietruszki. To najlepsze źródła kwasu askorbinowego.

Witamina K

Aby w kościach mógł być wiązany wapń, niezbędna jest osteokalcyna. Aktywowana jest ona pod wpływem witaminy K, która znajduje się między innymi w jogurtach i kefirach, szpinaku oraz brokułach.

Przeczytaj również:


Zdrowiem jak i urodą zajmuję się od kilku lat.. Pracowałam jako asystentka w kilku renomowanych klinikach. W wolnych chwilach lubię przelewać swoje przemyślenia na stronie bądź forach internetowych :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *